Vergoeding nabestaandenzorg via uitvaartverzekering: hoe zit dat?

Datum :
Na het overlijden van een dierbare moet er veel geregeld worden, zowel op administratief als praktisch vlak. Dat kan erg zwaar zijn voor de nabestaanden en veel vragen oproepen. Stichting nabestaandenzorg kan hierin belangrijke ondersteuning bieden.

Wat lang niet iedereen weet, is dat nabestaandenzorg kan worden vergoed via de uitvaartverzekering van de overledene. Toch is niet iedere verzekering hetzelfde. Er zijn flinke verschillen in de voorwaarden en de keuzevrijheid.

We leggen je graag uit waar deze verschillen liggen, zodat je als nabestaande weet waar je aan toe bent. Bovendien is het prettig om te weten hoe het straks zit voor je eigen nabestaanden. Je weet dan beter welke soort uitvaartverzekering bij jou past.

Naturaverzekering
In een natura uitvaartverzekering, ook wel bekend als ‘dienstenverzekering’, is vooraf bepaald wat wel en niet wordt vergoed rondom de uitvaart, zoals de kist, opbaring en de catering. De meeste Nederlanders hebben zo’n polis.

Bij de naturaverzekering is er soms een beperkte vergoeding voor nabestaandenzorg opgenomen. Het probleem is echter dat je dan alleen terecht kunt bij de consulenten die zijn aangesloten bij de uitvaartverzekeraar. Dat is prima als je dit geen probleem vindt. Maar kies je bijvoorbeeld voor de stichting nabestaandenzorg? Dan wordt dit niet vergoed door de verzekeraar. Als nabestaande moet je dan zelf voor de kosten opdraaien.

Kapitaalverzekering
Veel handiger is de kapitaalverzekering (geldverzekering). Hierbij krijgen de nabestaanden na het overlijden van de verzekerde een geldbedrag op hun rekening gestort. Deze uitkering kunnen zij volledig naar eigen wens gebruiken.

Als nabestaande bepaal je bij een kapitaalverzekering helemaal zelf welke nabestaandenbegeleider of nabestaandenstichting wordt ingeschakeld en in hoeverre je van hun diensten gebruikt wilt maken. Het biedt volledige keuzevrijheid.

Het nadeel van de kapitaalverzekering is dat de premie meestal ietsje hoger ligt dan bij de naturaverzekering.

Tip: heb je op dit moment een naturaverzekering? Dan kun je overwegen om hierbij nog een kleine kapitaalverzekering af te sluiten, zodat je nabestaanden na je overlijden zelf een nabestaandenverzorger kunnen kiezen.

Combinatieverzekering
Tegenwoordig zie je steeds meer combinatieverzekeringen. Bij dit type uitvaartverzekering is een deel van het verzekerde bedrag in naturavorm en een deel in kapitaalvorm.

Het naturadeel is meestal alleen bedoeld voor zaken die direct met de uitvaart te maken hebben. Het kapitaalgedeelte kan, daarentegen, volledig naar eigen invulling worden gebruikt om nabestaandenzorg in te kopen. Als je een nieuwe polis afsluit, is het dan wel handig dat je kiest voor een verzekering met voldoende kapitaaldekking, omdat je anders alsnog een deel zelf moet betalen.

Ben je op zoek naar een nieuwe uitvaartverzekering of wil je meer weten over de vergoeding van nabestaandenzorg? Neem dan eens een kijkje op Uitvaartverzekering.nl.

18-04-2024

Wandelen na Verlies - Haarlem