De verwondering van Linda Frank

Linda Frank had, voordat zij Stichting Nabestaandenzorg in 2015 oprichtte, als nabestaanden-begeleider veel contact met mensen die onlangs hun naaste hadden verloren. Zij merkte dat mensen zich 3 a 4 maanden na het overlijden vaak eenzaam en verloren voelen. Dit is een cruciaal moment in het rouwproces en ze zijn op zoek naar gehoor. Mensen weten vaak niet waar ze hulp moeten zoeken en kloppen daarom pas ergens aan als het dieptepunt van rouw is bereikt. Met soms zeer trieste gevolgen.

De kerkgemeenschap zorgde vroeger voor nabestaanden. Maar waar kan je nu terecht? Wie zorgt er nu voor deze mensen? Linda verwonderde zich: ‘Waarom is er geen ondersteuning voor mensen na het verlies van een naaste? Mensen die soms 40 tot 50 jaar met hun partner hebben samengeleefd. Mensen weten niet waar ze moeten zoeken, het aanbod is beperkt en vaak niet zichtbaar. Een huisarts komt soms met een doorverwijzing naar een psycholoog, rouwdeskundige of met medicatie, maar is dit altijd de meest passende oplossing? Het medicijn zou lotgenotencontact kunnen zijn. Delen is namelijk ook vaak helen.’

Linda wil deze mensen iets bieden, voorkomen dat zij in een groot gat terecht komen. Voorkomen dat er pas hulp wordt geboden als ‘je vast komt te zitten in je rouw’ of als praktische zaken volledig uit de hand lopen. Daarom richtte Linda Stichting Nabestaandenzorg op. Een plek waar mensen terecht kunnen, waar zij gehoor vinden, ondersteund en begeleid kunnen worden, zowel 1 op 1 als in groepsverband, waar zij kunnen reflecteren, ervaringen delen en ook de zin in het leven weer terug kunnen vinden. Op de manier die het beste bij hen past. Een plek die gemakkelijk gevonden kan worden en laagdrempelig is.

Linda heeft zich vanaf jongs af aan al verbonden gevoeld met de dood en dan met name met de mensen die achterblijven. Als misdienaar diende zij regelmatig bij uitvaartceremonies. Tijdens deze momenten vroeg zij zich af wat deze mensen wel niet door moesten maken om hun geliefde te moeten gaan missen. Inmiddels weet Linda zelf wat het is om geliefde en
dierbaren te moeten missen. Met de oprichting van de stichting vertaalt zij deze vragen in een concreet aanbod juist voor die mensen die het nodig hebben. Daarnaast wil Linda met de stichting de maatschappelijke bewustwording stimuleren over het proces na overlijden en de eenzame tocht die vaak gelopen wordt. De maatschappelijke discussie daarover aanwakkeren.

26-09-2021

Praat ook mee tijdens het live podcastgesprek over Levenseinde-vraagstukken

29-09-2021

Lotgenotenochtend Verder na Verlies Haarlem