Sterretjesveld

Strooiveld voor de allerkleinsten
Het Sterretjesveld is een herdenkingsplek waar de as van te vroeg geboren, niet levensvatbare kindjes, wordt verstrooid. Speciaal voor ouders van overleden kinderen wordt elke maand het Sterretjescafé georganiseerd.

Wanneer een zwangerschap via de natuurlijke weg of door een noodzaak wordt afgebroken, heeft dat grote impact op de ouders, broertjes, zusjes en hun naasten. Vaak gaat er een periode van grote onzekerheid aan vooraf. De vreugde van de zwangerschap verandert in een nachtmerrie. Keuzes moeten in een korte en heftige tijd worden gemaakt en zijn naderhand niet meer terug te draaien.

De ouders van deze kindjes dragen het verlies hun leven lang mee. Een tastbare plek, waar ouders en naasten naartoe kunnen om hun kindje te herdenken, biedt troost.

Aanleiding

In 2012 heeft initiatiefneemster Ariënne Post na vijftien weken zwangerschap afscheid moeten nemen van haar kindje. Het was een jongetje en ze hebben hem Teuntje genoemd. De ontmoeting na de geboorte was ook meteen het afscheid. Het ziekenhuis heeft vervolgens de crematie en verstrooiing op een Sterretjesveld verzorgd. Op deze plek vonden Ariënne en haar naasten later rust en troost. Dat is wat Ariënne andere ouders ook gunt.
Met behulp van Linda Frank heeft Ariënne het plan uitgewerkt en sponsors gezocht. In mei 2018 is het Sterretjesveld Haarlem officieel in gebruik genomen.

Heeft u net als Ariënne uw ongeboren kindje verloren en heeft u behoefte aan een plek waar u uw kindje kunt herdenken? Op het Sterretjesveld staat een herdenkingsboom met gekleurde naamblaadjes waar u de naam van uw kindje in kan laten graveren. Wilt u hier meer over weten, neemt u dan contact op met begraafplaats Akendam.

Telefoon  :  023 - 539 09 11
 E-mail  :  begraafplaatsen@haarlem.nl
 Website  :  www.hiernahaarlem.nl
 Adres  :  begraafplaats Akendam
Vergierdeweg 277 Haarlem

Het Sterretjesveld is mede mogelijk gemaakt door het Dr. C.J. Vaillant Fonds, de J.C. Ruigrok stichting, Vrienden Spaarne Gasthuis, Yarden Crematorium Haarlem, Gedenk-bomen, de gemeente Haarlem en Stichting Nabestaandenzorg.

Wilt u praten over het verlies van uw kindje en wat er is gebeurd? Neemt u dan contact op met een van de nazorgconsulenten van stichting Nabestaandenzorg of kom naar het sterretjescafé en ontmoet andere moeders en vaders.

# rouwverwerking # lotgenotencontact # herdenkingsavonden

wo 24-04-2019

Inloopochtend Het Rondje van...

di 30-04-2019