Sterretjesveld

Strooiveld voor de allerkleinsten
Het Sterretjesveld is een herdenkingsplek waar de as van te vroeg geboren, niet levensvatbare kindjes, wordt verstrooid. Er staat een herdenkingsboom met gekleurde naamblaadjes waarin de namen van overleden kinderen zijn gegraveerd. Ouders en naasten kunnen bij het Sterretjesveld en de herdenkingsboom hun kindje herdenken, en daar rust en troost vinden.

Achtergrond

In 2012 moest initiatiefneemster Ariënne Post na vijftien weken zwangerschap afscheid nemen van haar kindje, een jongetje die ze Teuntje hebben genoemd. De ontmoeting na de geboorte was ook meteen het afscheid. Het ziekenhuis zorgde voor de crematie en de verstrooiing op een veldje op de begraafplaats. Op deze plek vonden Ariënne en haar naasten later rust en troost. Omdat Ariënne ook andere ouders rust en troost gunt, werkte ze samen met Linda Frank van Stichting Nabestaandenzorg een plan uit voor een Sterretjesveld in Haarlem en vond sponsors. In mei 2018 is het Sterretjesveld Haarlem officieel in gebruik genomen.

Ook voor uw kind een naamblaadje?

Heb je, net als Ariënne, behoefte aan een plek waar je je ongeboren kindje kunt herdenken? Dan is er de mogelijkheid om een gekleurd naamblaadje te laten maken waarin de naam van je kindje is gegraveerd. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met de administratie van begraafplaats Akendam.

Telefoon  :  023 - 539 09 11
 E-mail  :  begraafplaatsen@haarlem.nl
 Website  :  www.hiernahaarlem.nl
 Adres  :  begraafplaats Akendam
Vergierdeweg 277 Haarlem

Het Sterretjesveld is mede mogelijk gemaakt door het Dr. C.J. Vaillant Fonds, de J.C. Ruigrok stichting, Vrienden Spaarne Gasthuis, Yarden Crematorium Haarlem, Gedenk-bomen, de gemeente Haarlem en Stichting Nabestaandenzorg.

Wil je praten over het verlies van je kindje en wat er is gebeurd? Neem dan contact op met een van de medewerkers van stichting Nabestaandenzorg.

# rouwverwerking # lotgenotencontact # herdenkingsavonden

24-04-2024